معنای دوم غیبت؛ غیبت به معنای حجاب ظلمانی
نکته دوم غیبت این است که در مقابل این حقیقت و غیب یک حجاب ظلمانی افتاده که آن حجاب امام، ولایت امیرالمؤمنین و دین می شود.«أَوْ کَظُلُماتٍ فی بَحْرٍ لُجِّیٍّ یَغْشاهُ مَوْجٌ»(نور/40)، آن ظلمت حجاب بین ما و حقیقت توحید، حقیقت بندگی و معرفت خداست،«إِذا أَخْرَجَ الْمُؤْمِنُ یَدَهُ فِی ظُلْمَةِ فِتْنَتِهِمْ لَمْ یَکَدْ یَراها»(12)، اگر کسی در آن ظلمت گیر کرد مثل کسی است که در قعر اقیانوس عمیق مواج تاریک که بر فرازش موج ها می غلطند و یک ابر تاریک بر فرازش است گیر افتاده است و هیچ کجا را نمی تواند ببیند. بنابراین یکی دیگر از معانی غیبت دین و غیبت امام این است که یک حجاب ظلمانی بین ما و دین خدا و امام واقع شده. این اختصاص به امام زمان(ع) ندارد. امیرالمؤمنین(ع) هم ولایتش در این حجاب قرار گرفت «وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى» فرمود شبی که پرده می اندازد و روزی که تجلی می کند. فرمود شب، دولت اهل باطل است که امیرالمؤمنین در آن فرورفته«فِی هَذَا الْمَوْضِعِ فُلَانٌ غَشِیَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فِی دَوْلَتِه»(13)، دولت باطل حجاب دولت امیرالمؤمنین و دین است. تا او هست، حجاب و غیبت هست و حقیقت ولایت درک نمی شود.